poniedziałek, 31 maja 2021

Patyczkowe "nudozabijacze"

 

Sytuacje napotkane w klasie podczas pracy uczniów bywają zaskakujące, co nie znaczy, że nieprzewidywalne. Często mogą one dotyczyć tempa pracy uczniów, które zależne jest od wielu czynników, w tym indywidualnych predyspozycji, motywacji, a nawet samopoczucia. Pracujący w różnym tempie uczniowie to częste zjawisko, podczas którego warto wspierać tych, którzy potrzebują więcej czasu. Warto jednak reagować również w przypadku uczniów, którzy kończą powierzone im zadania wcześniej niż reszta grupy.

W przypadku tak zwanych „early finishers“ dobrym i szybkim sposobem może okazać się zastosowanie „nudozabijaczy“ w postaci patyczków z poleceniami bazującymi na wiedzy i umiejętnościach, które uczniowie już posiadają lub wykraczającymi nieco poza to, co już znane i utrwalone. Polecenia znajdujące się na patyczkach mogą być zarówno odtwórcze (np. zadania powtórzeniowe dotyczące konkretnego zakresu słownictwa), jak i twórcze (np. tworzenie krótkich kreatywnych wypowiedzi na dany temat). Dobrym przerywnikiem może okazać się również patyczek zachęcający ucznia do pomocy innym podczas bieżącego zadania lub po prostu zachęcający do… naostrzenia swoich kredek (warto zadbać o dostosowanie poleceń do wieku i umiejętności). Nie bez znaczenia jest również element zaskoczenia – uczeń losuje patyczek samodzielnie. Zaletą tego typu prostych pomysłów jest ich uniwersalność – sprawdzą się na zajęciach z większości przedmiotów, jak również istnieje możliwość modyfikowania poleceń w odniesieniu do poziomu uczniów w danej grupie. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by eksperymentować z samą formą – patyczki można z powodzeniem zastąpić plastikowymi kapsułkami po jajkach-niespodziankach, kolorowymi kartonikami itp.





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz