czwartek, 16 stycznia 2020

Ocenianie kształtujące



Od 2015 roku zaczęliśmy wprowadzać ocenianie kształtujące w naszej szkole.


Ten sposób oceniania polega na tym, że nauczyciel obserwuje pracę uczniów, ocenia ich postępy oraz potrzeby i na tej podstawie planuje dalsze zadania. Zadaniem nauczyciela jest takie sformułowanie i przekazanie celu lekcji, aby był on zrozumiały dla każdego dziecka. Ważne jest, by pozwolić dzieciom uczyć się na błędach. W czasie trwania lekcji i wykonywania różnych zadań, uczniowie także oceniają pracę, umiejętności i postępy własne, jak i innych kolegów z klasy.
W naszej szkole nauczyciel ustala wraz z uczniami na co będzie zwracać uwagę oceniając pracę ucznia – jakie kryteria oceny wspólnie zakładamy pracując na danej jednostce lekcyjnej lub z blokiem tematycznym. Znając te kryteria uczniowie są świadomi tego, co opanowali doskonale, a nad czym muszą popracować. Są w stanie wskazać konkretne informacje-fakty wskazujące na to, dlaczego ocenili siebie lub kolegę w taki sposób. Uczniowie uczą się przy okazji samooceny, kulturalnego wyrażania własnego zdania na temat drugiej osoby. Wszystko to, pozwala na ocenienie, czy nauczanie i uczenie się przebiega we właściwym kierunku.
W ocenianiu kształtującym należy kontrolować, czy cele zostały osiągnięte zarówno w czasie trwania lekcji, jak i pod jej koniec. Nauczyciel ustala w jaki sposób uczniowie otrzymywać będą informację zwrotną o ich pracy w czasie lekcji.
Dotychczas na lekcjach w klasach 1-5 przyznajemy uczniom karteczki z pochwałą za wykonane zadanie, pieczątki motywacyjne, naklejki, uczniowie zbierają promyki słoneczka, otrzymują rysowane korony za najstaranniejsze litery. Nauczyciel przyznając je docenia dobre strony pracy ucznia, pozytywne elementy wykonanej pracy. Ponadto informuje o tym, co wymaga większej pracy i daje wskazówki, co uczeń musi robić, aby było lepiej.  Dobrą techniką stosowaną w naszej szkole w czasie lekcji jest losowanie osoby, która będzie odpowiadać na pytanie bez podnoszenia rąk. Do losowania można zastosować patyczki laryngologiczne z imionami dzieci. W ocenie naszych pedagogów sprawia to, że uczniowie, którzy są nieśmiali nie mają problemów z aktywnością na lekcji. Jednocześnie każdy uczeń ma szansę na odpowiedź.
Dobrym rozwiązaniem jest udzielanie odpowiedzi na pytania w parach, praca w parach polegająca na wzajemnym pomaganiu sobie, kontrola i ocena koleżeńska. Ważne jest, aby zadawać pytania otwarte, sprawdzać, czy uczniowie rozumieją i potrafią zastosować pewną wiedzę. Poza pytaniami typu: „wyjaśnij, podaj, wymień”, należy zadawać pytania takie jak: „zastanów się, czy....”.
Na podsumowanie lekcji dotychczas stosujemy techniki oceniania pracy takie jak: przyklejenie sówki ze swoim imieniem pod jednym z 3 kolorów żarówek, kolorowe (pomarańczowe, zielone) karty tak, nie; technika zdań podsumowujących, np. „Dzisiaj nauczyłem się, że....”, „Chciałbym powtórzyć jeszcze...”, „Podczas lekcji szczególnie zainteresowało mnie ...” „W tym temacie chciałbym dowiedzieć się jeszcze...”, „Trudność sprawiło mi...” oraz ustawienie się pod kartką z emotikonem i informacją o pracy. Mamy nadzieję, że pojawią się nowe pomysły na ciekawy sposób oceny. Z pewnością jest wiele pomysłów w sieci...
Kluczowe w ocenianiu kształtującym jest to, że nauczyciel skupia się na informacji zwrotnej bardziej, niż na wystawianiu ocen. Ocenianie kształtujące ma kierować w stronę uczenia się dla nowych umiejętności i wiedzy, a nie dla samych dobrych ocen na świadectwie. Praca jest zdecydowanie bardziej owocna i dająca satysfakcję dzieciom, gdy czują się docenione i pochwalone. Wtedy każde dziecko chce pracować, jest aktywne. Nie boi się podjąć zadania bo wie, że może liczyć na pomoc innych kolegów.

Uczniowie, którzy czują, że mają wpływ na przebieg lekcji i mogą decydować, są bardziej zaangażowani w tę lekcję. Z pewnością umiejętność oceny pracy własnej i pracy kolegi wymaga pewnego przygotowania uczniów, treningu. Jednak ocenianie kształtujące pozwala na budowanie więzi i zaufania między nauczycielem, a uczniami, co stanowi ważny pozytyw w aspekcie wychowawczym

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz