środa, 29 kwietnia 2020

Biegane TAK / NIE


Rywalizacja to coś, co uwielbiają dzieci. Połączona z ruchem, daje mnóstwo radości. Na języku polskim wykorzystujemy ruch w połączeniu z czytaniem. 



W pierwszej kolejności wspólnie czytamy tekst, opowiadanie. Każdy uczeń musi uważnie słuchać, gdyż każdy czyta tylko pewien fragment, a zadaniem kolejnego dziecka jest krótko opowiedzieć o czy była mowa w tekście, który czytał/a kolega/koleżanka. Dopiero potem czyta swój fragment. Nauczyciel wybiera tekst adekwatnie do umiejętności czytelniczych dzieci. Należy uwzględnić też, aby nie był zbyt długi, bo to tylko 1 część zadania na tej lekcji. 



Po przeczytaniu tekstu przez dzieci mamy pewność, że to, co zostało przeczytane, zostało przez nie zrozumiane. Przechodzimy do zawodów "Biegane TAK/NIE." Uczniów dzielimy na 2 grupy (u nas decyduje los, czyli patyczki). Ustawiamy w dowolnym miejscu klasy 2 krzesła. Jedno z napisem TAK, drugie z napisem NIE. Można również zastąpić je innymi napisami, np. PRAWDA / FAŁSZ. 

Każda z drużyn losuje pytania do tekstu. Drużyna oznacza każdą kartkę swoim kolorem. Może to być mazak, kredka. Dzięki temu wiemy, która drużyna udzieliła odpowiedzi poprawnie. Zadaniem drużyny jest odczytać pytanie, stwierdzić, czy odpowiedzą na nie TAK/ NIE, a następnie podbiec do odpowiedniego krzesła i postawić na nim kartkę z pytaniem. Za każdym razem biegnie inna osoba. Zaczyna biec dopiero wtedy, kiedy poprzednia wróci do drużyny.

Drużyny otrzymują punkty:

1 lub 2 za współpracę w grupie (pomoc przy czytaniu uczniom mających problemy z czytaniem, wspólne działanie, zgodna współpraca - bez krzyków, szacunek - nie obrażamy nikogo)

1 lub 2 punkty za poprawność wykonania zadania (jeśli połowa będzie błędna, otrzymują 1 punkt).

1 lub 2 punkty za szybkość ukończenia zadania (2 punkty dla drużyny, która skończyła jako pierwsza). 



Pod koniec lekcji sumujemy punkty. Wygrywa drużyna z większą ilością punktów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz