poniedziałek, 11 maja 2020

Niełatwa nauka czytania....


"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji".

Jim Trelease


Dnia 7.5.2020 został rozstrzygnięty Konkurs Pięknego Czytania! 
Z tego powodu chcielibyśmy zgłębić tematykę nauki czytania od klasy 1. Jesteśmy zdania, że to, w jakim stopniu uczeń opanuje technikę czytania i co ważne, jakimi metodami to osiągnie, jest bardzo ważne. Może to zachęcić lub zniechęcić do nauki czytania, a w późniejszym etapie do czytania tekstów i sięgania po książki.


Bardzo istotne znaczenie na rozwój dziecka ma jego stały kontakt z książką. Czytanie lektury wspólnie w klasie i samodzielnie, w domu, jest istotne dla wszechstronnego rozwoju dziecka. Czytanie dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza horyzonty, rozwija zainteresowania. Przeżywanie czytanego utworu literackiego powoduje większe zainteresowanie otoczeniem, wyzwalanie ekspresji plastycznej, słownej, wzbogacanie procesów myślowych. Ocena bohaterów książkowych poszerza doświadczenia życiowe dziecka. Ukazuje błędne lub prawidłowe postawy społeczne. Mały czytelnik przeżywa losy bohaterów książkowych, często utożsamia się z nimi. Lektura pobudza fantazję, rozwija wyobraźnię, wzbogaca słownictwo, wdraża do logicznego myślenia, pogłębia i rozszerza wiadomości. Warto już od najmłodszych lat dziecka budzić jego zainteresowanie książką. Niech ten pierwszy kontakt z nią zainicjują rodzice, aby w dalszych etapach dziecko samo odczuwało potrzebę czytania, sięgnięcia do interesujących go pozycji książkowych.

Konkurs czytelniczy stworzył okazję, aby krótko omówić, jak przebiega nauka czytania w naszej szkole. Uczymy czytać z wykorzystaniem elementów metody Sfumato. U nas lekcje czytania to gry, również takie, które współtworzą nasi uczniowie, a także praca z głosem, intonowanie tekstu. Uczeń rozpoznaje daną literę i wymawia ją jako określony dźwięk, ale czyta tylko takie połączenia, których litery zna, np. początkowo są to SO, SA, SE, SI, SU, LO, LA, LE, LI, LU, ME, MA, ME, MI, MO, MU itd. Uczestniczymy w muzyczno-ruchowych zabawach ucząc się czytać z wykorzystaniem wzroku, ruchu, dźwięków. Uczeń, który nie poznał jeszcze konkretnej litery w mowie i piśmie, nie używa ich w czytaniu. Można tu wykorzystać piosenkę „Była sobie żabka mała”, a zamiast znanego „re re kum kum” wstawiać dźwięki, które wskazuje nauczyciel za pomocą etykiety lub kostek z literami, sylabami. Polecam podejrzeć filmik. Niestety nie nagraliśmy jeszcze własnego. 

Sfumato film, źródło: youtube


Autorka metody zaleca kolejność wprowadzania liter:
najpierw liter O, S, B, U, A, które są czytane w oderwaniu, samodzielnie, 
a potem stopniowo przechodzi się do następnych liter,
w odpowiedniej kolejności: L, M, E, I, P, N, T, K, V, D. 
My jednak wykorzystujemy elementy tej metody, 
korzystamy z tradycyjnego elementarza. W związku z tym, w pierwszej 
kolejności poznajemy samogłoski, a następnie do nich dodajemy 
kolejno litery S, L, M, P, J, T, Ł, K i inne.
Wprowadzenie każdej z liter angażuje wszystkie zmysły ucznia 
(wzrok, słuch, ruch, motoryka mała – sprawność dłoni, trening głosu).
 W ramach każdej litery modelujemy z plasteliny, 
piszemy na tabliczkach sensorycznych, 
kolorujemy, tańczymy, śpiewamy, rymujemy, gramy w kostki czytelnicze, 
czytamy rakietę czytelniczą, tabelki-piramidki, wykorzystujemy gry
karciane, patyczki laryngologiczne, dmuchamy balony, itd.
Ważne, aby uczeń miał konkretne skojarzenie z daną literą. 
Pomagają w tym właśnie wymienione czynności. Dla przykładu, literę Ż 
kojarzy z tańcem żyrafki i zrobioną przez siebie żyrafką z rolki, 
literę B zapamiętał bo sporo energii zajęło nadmuchanie balona. 
Zawsze pamiętamy o kolejności – litera, sylaba 2 literowa, 
sylaba 3 literowa, proste słowa i połączenia czteroliterowe,
a na końcu zdania. 


WYNIKI KONKURSU PIĘKNEGO CZYTANIA:
Uczniowie wykazali się swoimi umiejętnościami czytelniczymi.
Szczególnie pierwszoklasiści zrobili na jurorach niemałe wrażenie.

Zwyciężczynią konkursu została Marie Szymiková, uczennica klasy 1.
Wyróżnienie w konkursie otrzymują: Bruno  Šel, Filip Adamčík, Adam Bugdol. 

Publikujemy nagranie Marie, która czyta krótki tekst:



Zwyciężczyni i wyróżnionym w konkursie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów czytelniczych. Mamy nadzieję, że rozwiniecie swoje zainteresowania czytelnicze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz