"Bez względu na to ile masz zajęć, najważniejszą
rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz okazywania mu
miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne
ograniczenie telewizji".
Jim Trelease
Dnia
7.5.2020 został rozstrzygnięty Konkurs Pięknego Czytania!
Z
tego powodu chcielibyśmy zgłębić tematykę nauki czytania od
klasy 1. Jesteśmy zdania, że to, w jakim stopniu uczeń opanuje
technikę czytania i co ważne, jakimi metodami to osiągnie, jest
bardzo ważne. Może to zachęcić lub zniechęcić do nauki
czytania, a w późniejszym etapie do czytania tekstów i sięgania
po książki.
Bardzo
istotne znaczenie na rozwój dziecka ma jego stały kontakt z
książką. Czytanie lektury wspólnie w klasie i samodzielnie,
w domu, jest istotne dla wszechstronnego rozwoju dziecka. Czytanie
dostarcza dziecku nowych doświadczeń, rozszerza horyzonty, rozwija
zainteresowania. Przeżywanie czytanego utworu
literackiego powoduje większe zainteresowanie otoczeniem, wyzwalanie
ekspresji plastycznej, słownej, wzbogacanie procesów myślowych.
Ocena bohaterów książkowych poszerza doświadczenia życiowe
dziecka. Ukazuje błędne lub prawidłowe postawy społeczne. Mały
czytelnik przeżywa losy bohaterów książkowych, często utożsamia
się z nimi. Lektura pobudza fantazję, rozwija wyobraźnię,
wzbogaca słownictwo, wdraża do logicznego myślenia, pogłębia i
rozszerza wiadomości. Warto już od najmłodszych lat dziecka budzić
jego zainteresowanie książką. Niech ten pierwszy kontakt z nią
zainicjują rodzice, aby w dalszych etapach dziecko samo odczuwało
potrzebę czytania, sięgnięcia do interesujących go pozycji
książkowych.
Konkurs
czytelniczy stworzył okazję, aby krótko omówić, jak przebiega
nauka czytania w naszej szkole. Uczymy czytać z wykorzystaniem
elementów metody Sfumato. U nas lekcje
czytania to gry, również takie, które współtworzą nasi
uczniowie, a także praca z głosem, intonowanie tekstu. Uczeń
rozpoznaje daną literę i wymawia ją jako określony dźwięk, ale
czyta tylko takie połączenia, których litery zna, np. początkowo
są to SO, SA, SE, SI, SU, LO, LA, LE, LI, LU, ME, MA, ME, MI, MO, MU
itd. Uczestniczymy w muzyczno-ruchowych zabawach ucząc się czytać
z wykorzystaniem wzroku, ruchu, dźwięków. Uczeń, który nie
poznał jeszcze konkretnej litery w mowie i piśmie, nie używa ich w
czytaniu. Można tu wykorzystać piosenkę „Była sobie żabka
mała”, a zamiast znanego „re re kum kum” wstawiać dźwięki,
które wskazuje nauczyciel za pomocą etykiety lub kostek z literami,
sylabami. Polecam podejrzeć filmik. Niestety nie nagraliśmy jeszcze
własnego.
Sfumato film, źródło: youtube
Sfumato film, źródło: youtube
Autorka metody zaleca kolejność wprowadzania liter:
najpierw liter O, S, B, U, A, które są czytane w oderwaniu, samodzielnie,
a potem stopniowo przechodzi się do następnych liter,
w odpowiedniej kolejności: L, M, E, I, P, N, T, K, V, D.
My jednak wykorzystujemy elementy tej metody,
korzystamy z tradycyjnego elementarza. W związku z tym, w pierwszej
kolejności poznajemy samogłoski, a następnie do nich dodajemy
kolejno litery S, L, M, P, J, T, Ł, K i inne.
Wprowadzenie każdej z liter angażuje wszystkie zmysły ucznia
(wzrok, słuch, ruch, motoryka mała – sprawność dłoni, trening głosu).
W ramach każdej litery modelujemy z plasteliny,
piszemy na tabliczkach sensorycznych,
kolorujemy, tańczymy, śpiewamy, rymujemy, gramy w kostki czytelnicze,
czytamy rakietę czytelniczą, tabelki-piramidki, wykorzystujemy gry
karciane, patyczki laryngologiczne, dmuchamy balony, itd.
Ważne, aby uczeń miał konkretne skojarzenie z daną literą.
Pomagają w tym właśnie wymienione czynności. Dla przykładu, literę Ż
kojarzy z tańcem żyrafki i zrobioną przez siebie żyrafką z rolki,
literę B zapamiętał bo sporo energii zajęło nadmuchanie balona.
Zawsze pamiętamy o kolejności – litera, sylaba 2 literowa,
sylaba 3 literowa, proste słowa i połączenia czteroliterowe,
a na końcu zdania.
WYNIKI
KONKURSU PIĘKNEGO CZYTANIA:
Uczniowie
wykazali się swoimi umiejętnościami czytelniczymi.
Szczególnie
pierwszoklasiści zrobili na jurorach niemałe wrażenie.
Zwyciężczynią
konkursu została Marie Szymiková, uczennica klasy 1.
Wyróżnienie
w konkursie otrzymują: Bruno Šel, Filip Adamčík, Adam
Bugdol.
Publikujemy nagranie Marie, która czyta krótki tekst:
Zwyciężczyni i wyróżnionym w konkursie
gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów czytelniczych. Mamy nadzieję, że
rozwiniecie swoje zainteresowania czytelnicze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz