niedziela, 20 lutego 2022

Myślimy wizualnie!

 

Jeden obraz wart jest więcej od tysiąca słów. Rysowanie i myślenie wizualne towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Co więcej, także małe dziecko, zanim nauczy się pisać, a nawet porządnie mówić, chwyta za kredki i kartkę.

Rysunek jest bardzo starym i bardzo skutecznym narzędziem przekazywania myśli, znajdowania rozwiązań najróżniejszych problemów, opisywania skomplikowanych procesów.

Sketchnoting to notowanie za pomocą połączenia słów, obrazków, ikon, strzałek, ramek, kolorów, zastępowanie treści prostym rysunkiem. Zamiast pisania ciągłego tekstu wybieramy najważniejsze informacje, zapisujemy hasła, krótkie zdania. Zapada w pamięci, angażuje, pobudza kreatywność.
Nie trzeba być artystą, żeby wykorzystywać sketchnoting. Każdy potrafi rysować. Może nie jak wybitny malarz, ale nie o to w myśleniu wizualnym chodzi. Liczy się pomysł, prostota, zrozumiałość, a nie talent plastyczny.

Sketchnoting staje się coraz bardziej popularny w edukacji. Materiał w szkole jest obszerny i czasami trudny do opanowania.

Na języku polskim stopniowo wprowadzamy notatki wizualne. Zaczynamy od  stosowania kresek dwóch grubości w celu wyznaczania wiadomości ważnych i dodatkowych, dodajemy kolor, by wyróżnić, wstawiamy prosty symbol lub rysunek. Pomagają nam w tym wklejki do zeszytu z gotową informacją do przyswojenia, a także karty wizualne, pozwalające lepiej zapoznawać się z treścią lektury, pomagające uporządkować, zapamiętać i zrozumieć zagadnienia z gramatyki czy ortografii poprzez przenoszenie pozyskiwanych informacji do postaci wizualnej w formie różnych ręcznie wykonywanych rysunków, szkiców. Ta forma pracy usprawnia nasze myślenie,  pozwala na skoncentrowanie uwagi  i wyłapanie najważniejszych informacji z lekcji. W ten sposób kształcimy jedną z najważniejszych kompetencji, jaką jest umiejętność uczenia się. Uczymy się przedstawiać trudne rzeczy w przystępny sposób, a poza tym fajnie się przy tym bawimy!

 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz