poniedziałek, 6 czerwca 2022

Tydzień „W Chmurze” – nauczanie z elementami nauki waldorfskiej

 

Pedagogika waldorfska, której nadrzędnym celem jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka w powiązaniu z otaczającym je światem stała się inspiracją do twórczej pracy w ramach tygodnia tematycznego „W chmurze”. Temat ten pojawiał się w minionym tygodniu na lekcjach i przewijał się przez różne przedmioty, w tym przedmioty ścisłe, skłaniając uczniów do myślenia, twórczej pracy, jak również do wyrażania swoich emocji i pragnień.

Praca pod znakiem chmur na lekcjach języka polskiego i czeskiego wiązała się między innymi z wykorzystywaniem wyobraźni do tworzenia własnych tekstów. „Bujając w obłokach”, uczniowie tworzyli swoje opowieści, zastanawiali się jak można wykorzystać chmury oraz analizowali tematyczne utwory literackie. Starsi uczniowie mieli okazję do twórczej ekspresji podczas tworzenia ilustracji do związków frazeologicznych związanych z chmurami. Z kolei podróżując w chmurach po świecie, młodsi uczniowie utrwalali pisownię małej i wielkiej litery w nazwach państw, kontynentów, stolic i obywateli. Obserwując i opisując chmury na niebie, uczniowie zgodnie doszli do wniosku, że dzięki wyobraźni, człowiek może zobaczyć w chmurach wszystko, oraz że swoimi marzeniami i snami zawsze warto się dzielić.

Nazwane przez uczniów „chmurkami” dymki dialogowe poszły z kolei w ruch na lekcjach języka angielskiego podczas tworzenia komiksów opowiadających prawdziwe lub wymyślone przez uczniów historie. Większość komiksów została stworzona na papierze, choć nie zabrakło również chętnych do połączenia swoich umiejętności językowych z informatycznymi podczas pracy z wirtualnym generatorem komiksów. Jako dopełnienie językowego tygodnia „W chmurze” uczniowie tworzyli również grafiki – chmury wyrazowe, które były okazją do powtórzenia i uzupełnienia słownictwa z różnych dziedzin.

I choć matematyka wraz z resztą przedmiotów ścisłych każą raczej twardo stąpać po ziemi, to tutaj również podnieśliśmy głowy w górę. Ile waży chmura? Jaką ma gęstość? Jaką pogodę zwiastują poszczególne rodzaje chmur? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas obserwacji tego, co za oknem.

Na koniec nie zabrakło tematycznych prac plastycznych przedstawiających niebo lub galaktyki oraz wykonanych przez uczniów modeli ptaków z papieru i taśmy, które posłużyły do stworzenia edukacyjnej wystawy o ptakach.

 

 







 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz