wtorek, 18 lutego 2020

Magiczne pudełko


Image result for kufer na skarby
Myśleliście o tym, aby zrobić lekcję o kreatywności, zaangażowaniu, współpracy?
To trzy kluczowe słowa, które są nieustannie związane z każdą jednostką lekcyjną. Jesteście pewni, że wasi uczniowie rozumieją znaczenie tych słów i są w stanie je wykorzystać do swojej oceny? Sprawdźcie to!
Zdarza się, że uczniowie nie wiedzą, co to znaczy pracować z zaangażowaniem lub ciężko jest im określić, kiedy pracowali z zaangażowaniem, a kiedy ono opadało i dlaczego. Jeśli będziemy zachęcali uczniów do udzielania odpowiedzi na „magiczne pytania”, świadomość ucznia co do jego uczenia się wzrośnie, co będziecie mogli obserwować z lekcji na lekcję. 
W naszym wpisie podajemy kolejną porcję pytań do „magicznego pudełka” jako podsumowanie lekcji.
Warto, aby nauczyciel po lekcji pytał uczniów o ich refleksję nad ich pracą oraz pracą grupową. Jeśli damy uczniom czas na samoocenę i zastanowienie się nad tym, co było dla nich ważne w danym temacie lub czego chcieliby jeszcze się dowiedzieć, rozbudzamy aktywność, myślenie ucznia, angażujemy go w tworzenie lekcji. Jeśli uczeń sam zdecyduje, czego chce się dowiedzieć, np. odnośnie do ssaków, tym chętniej wykona działania z tym związane.
Każde pytanie podsumowujące ma niezliczoną ilość „poprawnych” odpowiedzi, bo przecież ilu uczniów, tyle różnych odczuć, refleksji, opinii.
"Magicznym pudełkiem" może być mały kuferek lub pudełko ozdobione przez dzieci. 
Pytania, jakie nauczyciel może wydrukować i wrzucić do klasowego „magicznego pudełka” na kształtujące podsumowanie lekcji:

  1. W jakim momencie dzisiejszej pracy byłeś zaangażowany?
  2. Kiedy wykazałeś się kreatywnością?
  3. Co Cię zaskoczyło lub rozbawiło?
  4. Co dla Ciebie było ważne w tym temacie? Dlaczego?
  5. Czego chciałbyś się jeszcze dowiedzieć?
  6. Co Ci się dzisiaj udało?
  7. Co chcesz zrobić na następnej lekcji w związku z tym tematem?
  8. Jak oceniasz współpracę w grupie?
  9. Z czym miałeś trudność? Jak myślisz dlaczego ?
  10. Co powinniśmy zapamiętać jako klasa?
  11. Nad czym chcesz jeszcze popracować? Dlaczego?
  12. Pochwal swoją grupę trzema dobrymi słowami.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz