wtorek, 10 marca 2020

Mapa myśli


BUDOWANIE MOSTÓW

Na lekcji języka polskiego uczniowie klasy ósmej zapoznali się z fragmentem tekstu Ryszarda Kapuścińskiego pt. SPOTKANIE Z INNYM JAKO WYZWANIE XXI WIEKU . Prowadzili dyskusję na temat życia ludzi w regionach świata odległych od nas kulturowo, oglądali fotografie ludzi różnych ras, kultur i narodowości, opisywali swoje wrażenia. Następnie wymienili trzy możliwe postawy wobec „innych ludzi“, o których wspomina autor i podali przykłady zachowań ludzi potwierdzające określone nastawienie wobec innych. Wynikiem prezentacji ich pracy była notatka w formie tabelki:

Postawa







Metodą burzy mózgów określali, czym ludzie mogą się różnić między sobą:
różnimy się między sobą
czym?

dlatego
powinniśmy być tolerancyjni


BURZA MÓZGÓW to metoda, która kształtuje pomysłowość i wyobraźnię, pomysły uczniów mogą być różne – oczywiste, banalne, oryginalne, niezwykłe, fantastyczne i szalone. Jednak na etapie generowania pomysłów ich nie oceniamy, nie krytykujemy i nie wartościujemy. Metodę tę stosuje się najczęściej jako: rozgrzewkę umysłową na początku zajęć, w celu ustalenia zakresu posiadanej wiedzy, dla utrwalenia wcześniej zdobytej wiedzy, dla znalezienia najlepszego rozwiązania problemu.
 Co jest efektem pracy tą metodą?
- włączenie wszystkich uczniów
- szybkie zgromadzenie dużej ilości pomysłów i rozwiązań
- przeprowadzenie rozgrzewki umysłowej.
 Przebieg:  nauczyciel przedstawia problem,  zbiera, zapisuje wszystkie pomysły uczniów, nawet te, które wydają się być niedopasowane do tematu,  następnie przechodzimy do wartościowania i porządkowania pomysłów.

Kolejną metodą zastosowaną na lekcji była metoda METAPLANU. To plastyczny zapis dyskusji, której celem jest diagnoza problemu poprzedzająca podjęcie decyzji. Dyskutując nad problemem tolerancji we współczesnym świecie, uczniowie uzupełniali kartę pracy, która stanowi skrócony zapis diagnozy problemu i poszukiwania sposobów jego rozwiązania.          
            Etap wstępny:
 - określenie czasu pracy
 - prezentacja problemu 
Etap właściwy:
- uczniowie zapisują odpowiedzi na pytania:
 Jak jest? (ocena stanu aktualnego, wyjściowego)
 Jak być  powinno? (wskazanie możliwości poprawy aktualnej sytuacji )
 Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? (jest to zastanowienie się nad przyczynami zaistnienia określonej sytuacji).   
              Etap końcowy:
 - ustalenie treści wniosków, których realizacja doprowadzi do poprawy sytuacji.    




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz