Na
lekcji języka polskiego uczniowie klasy ósmej zapoznali się z fragmentem tekstu
Ryszarda Kapuścińskiego pt. SPOTKANIE Z INNYM JAKO WYZWANIE XXI WIEKU
. Prowadzili dyskusję na temat życia ludzi w regionach świata odległych od
nas kulturowo, oglądali fotografie ludzi różnych ras, kultur i narodowości,
opisywali swoje wrażenia. Następnie wymienili trzy możliwe postawy wobec „innych
ludzi“, o których wspomina autor i podali przykłady zachowań ludzi
potwierdzające określone nastawienie wobec innych. Wynikiem prezentacji ich
pracy była notatka w formie tabelki:
Postawa
|
||
Metodą burzy mózgów określali, czym ludzie mogą się różnić między sobą:
różnimy się między sobą
czym?
dlatego
powinniśmy być tolerancyjni
BURZA MÓZGÓW to metoda, która kształtuje pomysłowość i wyobraźnię, pomysły uczniów mogą być różne – oczywiste, banalne, oryginalne, niezwykłe, fantastyczne i szalone. Jednak na etapie generowania pomysłów ich nie oceniamy, nie krytykujemy i nie wartościujemy. Metodę tę stosuje się najczęściej jako: rozgrzewkę umysłową na początku zajęć, w celu ustalenia zakresu posiadanej wiedzy, dla utrwalenia wcześniej zdobytej wiedzy, dla znalezienia najlepszego rozwiązania problemu.
Co jest efektem pracy tą metodą?
-
włączenie wszystkich uczniów
-
szybkie zgromadzenie dużej ilości pomysłów i rozwiązań
-
przeprowadzenie rozgrzewki umysłowej.
Przebieg:
nauczyciel przedstawia problem,
zbiera, zapisuje wszystkie pomysły uczniów, nawet te, które wydają się
być niedopasowane do tematu, następnie
przechodzimy do wartościowania i porządkowania pomysłów.
Kolejną
metodą zastosowaną na lekcji była metoda METAPLANU. To plastyczny zapis
dyskusji, której celem jest diagnoza problemu poprzedzająca podjęcie decyzji.
Dyskutując nad problemem tolerancji we współczesnym świecie, uczniowie uzupełniali kartę
pracy, która
stanowi skrócony zapis diagnozy problemu i poszukiwania sposobów jego
rozwiązania.
Etap wstępny:
- określenie czasu pracy
- prezentacja problemu
Etap
właściwy:
- uczniowie zapisują odpowiedzi
na pytania:
Jak jest? (ocena
stanu aktualnego, wyjściowego)
Jak być powinno? (wskazanie
możliwości poprawy aktualnej sytuacji )
Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?
(jest to zastanowienie się nad przyczynami zaistnienia określonej sytuacji).
Etap końcowy:
-
ustalenie treści wniosków, których realizacja doprowadzi do poprawy sytuacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz