Wszyscy na pewno już znamy „zbiory rozsypanych czarnych kwadracików”, z
którymi stykamy się m.in. w sklepach czy na bilboardach. To wszechobecne kody
QR, które są stosowane i znane głównie w branży reklamowej. Mechanizm ich
działania podobny jest do kodów kreskowych w sklepach.
Kod QR zawiera
zaszyfrowaną informację, którą można odczytać za pomocą tabletu bądź smartfonu
z wgraną aplikacją czytnika kodów QR. Wystarczy go tylko „namierzyć” aparatem
telefonu i zeskanować. QR kody dają jednak i więcej możliwości ich wykorzystania. Z powodzeniem można zastosować
je również w edukacji szkolnej. Uczniowie klas 6-9 mieli okazję zmierzyć się z
nimi podczas „Dnia Języków Obcych”, gdy za ich pomocą aktywnie rozwiązywali
zadania, zagadki, rebusy, a także odpowiadali na pytania dotyczące kultury i
geografii krajów niemieckojęzycznych, w tym głównie Niemiec. Zanim jednak uczniowie
zaczęli zabawę, kartki z kodami QR zostały rozmieszczone w klasie i na
korytarzu szkolnym, zaś uczniowie podzieleni zostali na kilka grup 4-
osobowych. Wybrane osoby z grupy szukały kodu, skanowały (za pomocą telefonu)
go i dostarczały zadanie swojej grupie. Za prawidłowo rozwiązane zadania
przyznawane były punkty. Także pojawia się tutaj dodatkowy aspekt – praca
grupowa i rywalizacja międzygrupowa. Aktywne działanie zespołowe i zdrowa
rywalizacja a więc różnego rodzaju gry to efektywne i efektowne narzędzie do
zastosowania w nauczaniu.
Co potrzebujemy do takiej zabawy ?
- Uczestnicy zabawy powinni mieć do dyspozycji telefon lub tablet z właściwą aplikacją skanowania kodów QR. Przy grach grupowych wystarczy jedno takie urządzenie na grupę.
Jak stworzyć
kod QR?
- Wystarczy wyszukać generator kodów QR.
Osobiście korzystałam z https://www.the-qrcode-generator.com/ . Następnie
w generatorze należy wpisać np. pytanie, na które uczniowie mają znaleźć
odpowiedź i pobrać je w formie utworzonego kodu QR, teraz tylko wydrukować i
gotowe!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz