czwartek, 26 marca 2020

Sprawdzian przygotowany przez ucznia? Ocenianie kształtujące jako kluczowa umiejętność dydaktyczna nauczyciela


Forma oceny pracy ucznia jest tak samo ważna jak metody nauczania, jakie stosuje nauczyciel. W ocenianiu kształtującym nie chodzi tylko o tom, aby na końcu lekcji uczeń podsumował swoje zaangażowanie w pracę na lekcji. Ocenianie kształtujące koncentruje się na tym, w jaki sposób uczniowie się uczą, jak koncentrują się na procesie, a nie na samym wyniku końcowym. Jak ocenić pracę ucznia bez straszenia sprawdzianami?

Na przykład taki sprawdzian powtórkowy z języka angielskiego w kl. 6-9. Nauczyciel może przygotować go sam bądź skopiować z gotowych materiałów dydaktycznych, ale wtedy daleko mu do oceniania kształtującego. Można dać samym uczniom możliwość przygotowania dla siebie takiego testu sprawdzającego umiejętności nabyte w ciągu ostatnich paru tygodni. 



Uczniowie mogą korzystać z internetu, słowników, podręczników, swoich notatek i kart pracy, tworzą test w grupkach trzyosobowych. 
Jest współpraca, zaangażowanie, uczniowie korzystają z różnych źródeł, uczą się sformułowań zadań, sprawdzają, zapisują poprawne odpowiedzi. Po prostu uczą się zespołowo, powtarzają materiał, nie mając tej świadomości. Pracują w skupieniu. Mogą się wymienić zadaniami, i jeżeli tylko zechcą, mogą dobrze przygotować się w domu do testu, z którego otrzymają ocenę. Uczniowie sami ustalają także kryteria oceny, punktację za poszczególne zadania testu, znając tylko maksymalną do zdobycia ilość punktów. Taki sprawdzian odbywa się bez stresu i zaskoczenia. Pomimo tak oczywistych okoliczności powstawania testu pojawiają się nie tylko oceny celujące, są też oceny dobre, nawet niedostateczne. Każdy uczeń staje przed wyborem, od niego samego zależy, czy chce poświęcić czas na solidne przygotowanie się do sprawdzianu. Oceny są przyjmowane bez uwag, dyskusji o punktacji, z nutą refleksji. Dając uczniom szansę na współdecydowanie o swoich ocenach, prowadzimy ich także w kierunku przyjmowania większej odpowiedzialności za swoje działania, rozwijamy umiejętność krytycznego myślenia, również o samych sobie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz