Na
przykład taki sprawdzian powtórkowy z języka angielskiego w kl. 6-9. Nauczyciel
może przygotować go sam bądź skopiować z gotowych materiałów dydaktycznych, ale
wtedy daleko mu do oceniania kształtującego. Można dać samym uczniom możliwość
przygotowania dla siebie takiego testu sprawdzającego umiejętności nabyte w
ciągu ostatnich paru tygodni.
Uczniowie mogą korzystać z internetu, słowników,
podręczników, swoich notatek i kart pracy, tworzą test w grupkach
trzyosobowych.
Jest współpraca, zaangażowanie, uczniowie korzystają z różnych
źródeł, uczą się sformułowań zadań, sprawdzają, zapisują poprawne odpowiedzi.
Po prostu uczą się zespołowo, powtarzają materiał, nie mając tej świadomości.
Pracują w skupieniu. Mogą się wymienić zadaniami, i jeżeli tylko zechcą, mogą
dobrze przygotować się w domu do testu, z którego otrzymają ocenę. Uczniowie
sami ustalają także kryteria oceny, punktację za poszczególne zadania testu, znając
tylko maksymalną do zdobycia ilość punktów. Taki sprawdzian odbywa się bez
stresu i zaskoczenia. Pomimo tak oczywistych okoliczności powstawania testu
pojawiają się nie tylko oceny celujące, są też oceny dobre, nawet niedostateczne.
Każdy uczeń staje przed wyborem, od niego samego zależy, czy chce poświęcić
czas na solidne przygotowanie się do sprawdzianu. Oceny są przyjmowane bez
uwag, dyskusji o punktacji, z nutą refleksji. Dając uczniom szansę na
współdecydowanie o swoich ocenach, prowadzimy ich także w kierunku przyjmowania
większej odpowiedzialności za swoje działania, rozwijamy umiejętność
krytycznego myślenia, również o samych sobie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz