
W rozwoju dzieci bardzo ważną rolę odgrywa środowisko rodzinne. To w nim następuje uczenie się wzorców zachowań i więzi, które stanowią bazę dla relacji interpersonalnych w dalszym życiu. Jeżeli dziecko ma w środowisku rodzinnym korzystne doświadczenia to będzie się to przedkładać na lepsze relacje z innymi i lepsze przystosowanie się do życia. Rodzice stanowią pewien wzorzec postępowania. Rola rodziny nie polega jedynie na ochranianiu i zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, ale na rozwijaniu jego osobowości i wspieraniu aktywności w poznawaniu świata.(1)
Ostatnio przeczytaliśmy ciekawy artykuł, który napisała pani Danuta Sterna - ekspertka w edukacji na swoim blogu osswiata.pl. Wypowiedziała się na temat zaangażowania rodziców w naukę ich dzieci, opierając się na zagranicznych badaniach wokół tego tematu. Jesteśmy również przekonani, że temat jest ważny zarówno dla nauczycieli i rodziców. Zaangażowanie rodziców w naukę ich pociech może znacząco poprawić efektywność uczenia się i motywację dziecka do nauki. Artykuł polecony przez ekspertkę, w którym znajdują się odnośniki do badań i stron podejmujących ten temat znajduje się w linku poniżej:
https://www.teachermagazine.com.au/articles/evidence-informed-parental-engagement?utm_source=CM&utm_medium=Bulletin&utm_content=15October
"Zaangażowanie rodziców lub opiekunów jest zdefiniowane, jako działanie, które wspiera naukę dzieci w domu, w szkole i w społeczności. Różni się to od zaangażowania rodziców typu – wzięcie udziału w wydarzeniach szkolnych.
Strategie angażowania rodziców w pomoc w uczeniu się w domu są różne dla różnych grup wiekowych. Na przykład wspólne czytanie jest skuteczne dla młodszych dzieci, a pomoc w zarządzaniu pracą domową jest potrzebna starszym dzieciom.
Jedną ze strategii pomocy w czytaniu i pisaniu jest zadawanie przez rodziców dzieciom pytań otwartych na temat lektury. Jest to lepszy sposób niż słuchanie dziecka, które czyta na głos". (2)
Zaangażowanie to maksymalnie skierowane działania rodziców w kierunku zaspokajania potrzeb dziecka, dostarczania im określonych dóbr i nauczeniu ich korzystania nich. Zaangażowanie dotyczy również aktywnego działania na "rzecz własnego dziecka". Chodzi tu głównie o pomoc dziecku w nauce, wyrabianie pozytywnych cech charakteru. Zaangażowanie wychowawcze rodziców dotyczące poprawnego funkcjonowania dziecka w szkole, uwidacznia się we współdziałaniu z nią. Zrozumiałe jest, że nie ma stanu idealnego. Każda rodzina jest w stanie podjąć inne działania, dostosowując je do możliwości jakimi dysponuje. Autorzy licznych badań dotyczących niepowodzeń szkolnych dziecka stwierdzają, że najgroźniejsze dla efektywnej pracy szkolonej dziecka są te środowiska wychowawcze, które nie interesują się w ogóle nauką dziecka i nie mają żadnych aspiracji życiowych. (3)
Zaangażowanie rodzica ma polegać na utrzymywaniu kontaktów ze szkołą w celu rozmowy na temat uczenia się dziecka. W przypadku, kiedy dziecko potrzebuje pomocy, nauczyciel i rodzic wspólnie wypracują plan działania. Zdaniem ekspertów najlepsza jest bezpośrednia, osobista komunikacja z nauczycielem. Ma ona zdecydowanie więcej pozytywnych stron, niż kontakt mailowy. Komunikacja obustronna dostarcza rodzicom informacji o dziecku w szkole - jego pracy, zachowaniu, a nauczyciel otrzymuje informacje o uczniu w domu.
Sama nauka dziecka w szkole nie jest wystarczająca, aby mogło ono osiągnąć maksimum swoich możliwości i osiągać lepsze wyniki. Ważne jest partnerstwo między nauką w domu i w szkole. To zainteresowanie rodzica działaniami dziecka w szkole, poświęcenie w domu czasu na wspólne czytanie; gry edukacyjne; rozmowa na temat tego, co nowego dziecko odkryło na lekcji i w jaki sposób do tego doszło są dla niego ważne.
Jedną z wymienianych metod współpracy szkoły z rodzicami jest organizowanie przez szkołę warsztatów, szkoleń, spotkań dla rodziców z udziałem eksperta. Może nim być, np. doświadczony psycholog. Spotkania uczą dialogu szkoła-rodzic-dziecko i dają korzyści dla każdej strony zaangażowanej w rozwoj dziecka. Z własnego doświadczenia wiemy, że takie spotkania w naszej szkole zaowocowały jeszcze wiekszą otwartością ze strony rodziców na współpracę.
Bibliografia:
Zaangażowanie to maksymalnie skierowane działania rodziców w kierunku zaspokajania potrzeb dziecka, dostarczania im określonych dóbr i nauczeniu ich korzystania nich. Zaangażowanie dotyczy również aktywnego działania na "rzecz własnego dziecka". Chodzi tu głównie o pomoc dziecku w nauce, wyrabianie pozytywnych cech charakteru. Zaangażowanie wychowawcze rodziców dotyczące poprawnego funkcjonowania dziecka w szkole, uwidacznia się we współdziałaniu z nią. Zrozumiałe jest, że nie ma stanu idealnego. Każda rodzina jest w stanie podjąć inne działania, dostosowując je do możliwości jakimi dysponuje. Autorzy licznych badań dotyczących niepowodzeń szkolnych dziecka stwierdzają, że najgroźniejsze dla efektywnej pracy szkolonej dziecka są te środowiska wychowawcze, które nie interesują się w ogóle nauką dziecka i nie mają żadnych aspiracji życiowych. (3)
Zaangażowanie rodzica ma polegać na utrzymywaniu kontaktów ze szkołą w celu rozmowy na temat uczenia się dziecka. W przypadku, kiedy dziecko potrzebuje pomocy, nauczyciel i rodzic wspólnie wypracują plan działania. Zdaniem ekspertów najlepsza jest bezpośrednia, osobista komunikacja z nauczycielem. Ma ona zdecydowanie więcej pozytywnych stron, niż kontakt mailowy. Komunikacja obustronna dostarcza rodzicom informacji o dziecku w szkole - jego pracy, zachowaniu, a nauczyciel otrzymuje informacje o uczniu w domu.
Sama nauka dziecka w szkole nie jest wystarczająca, aby mogło ono osiągnąć maksimum swoich możliwości i osiągać lepsze wyniki. Ważne jest partnerstwo między nauką w domu i w szkole. To zainteresowanie rodzica działaniami dziecka w szkole, poświęcenie w domu czasu na wspólne czytanie; gry edukacyjne; rozmowa na temat tego, co nowego dziecko odkryło na lekcji i w jaki sposób do tego doszło są dla niego ważne.
Jedną z wymienianych metod współpracy szkoły z rodzicami jest organizowanie przez szkołę warsztatów, szkoleń, spotkań dla rodziców z udziałem eksperta. Może nim być, np. doświadczony psycholog. Spotkania uczą dialogu szkoła-rodzic-dziecko i dają korzyści dla każdej strony zaangażowanej w rozwoj dziecka. Z własnego doświadczenia wiemy, że takie spotkania w naszej szkole zaowocowały jeszcze wiekszą otwartością ze strony rodziców na współpracę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz