Ruch
przy muzyce jest ulubioną formą zajęć dla większości uczniów, nawet chłopców z
klas 6-9, choć akurat ta grupa niechętnie się swoim ruchem popisuje publicznie.
Co
roku stoimy przed tym samym problemem – jak zachęcić ucznia w wieku 12-15 lat,
aby wyćwiczył taniec i zaprezentował go na karnawale szkolnym. Nie wszyscy są utalentowanymi
tancerzami…Rodzice, babcie są dumni z występów kulturalnych swojego dziecka w
każdym wieku i zależy im na tym, aby szkoła zmotywowała uczniów do takiej formy
autoprezentacji.
Aby
w tym roku uniknąć stresu i naciskania na chłopców, narzucania im choreografii
do wybranej muzyki, zrobiliśmy pewien eksperyment z zastosowaniem metody
twórczej zamiast odtwórczej. Na lekcji wychowania fizycznego nauczyciel ogłosił
konkurs MISTRZ IMPROWIZACJI RUCHOWEJ DO MUZYKI.
Uczniowie zostali podzieleni na
dwie grupy. Każda grupa miała w ciągu 30-40 minut samodzielnie wymyślić dowolny
układ ruchowy do wybranej przez siebie muzyki, czas trwania choreografii 90
sekund.
Do dyspozycji grupki otrzymały głośnik z funkcją bluetooth, mogły w ten
sposób wykorzystać swoje smartfony i znaleźć na Spotify właściwą melodię do swojego
układu. Mogły się też zainspirować teledyskami znalezionymi na youtube.com.
Po
upływie czasu przeznaczonego na przygotowanie choreografii obie grupy zaprezentowały
swoje układy przed resztą klasy, które były niezwykle pomysłowe. Uczniowie sami
potwierdzili, że układ jest wynikiem pracy całego zespołu, każdy z uczniów miał
w choreografii swoją rolę.
Konkurs
improwizacji ruchowej wygrała grupka chłopców, którzy wymyślili układ do piosenki
Ivana Mladka: Jożin z bażin. Uczniom tak spodobał się wymyślony przez nich układ,
że z chęcią zgodzili się przygotować także kostiumy i wystąpić z parodią do
piosenki Mladka przed publicznością na karnawale szkolnym.
To był najbardziej oklaskiwany występ w ostatnich
paru latach!
Ćwiczenia
przy muzyce dają nie tylko możliwość radosnego i spontanicznego „wyżycia się”,
ale sprzyjają także współpracy w grupie i budowaniu odpowiedzialności za
dokładność przekazu. Twórcza praca ruchowa w grupie uczy również szacunku do
możliwości koleżanki, kolegi, rozwija koncentrację, kreatywność i umiejętność
planowania czynności…co więcej może zaoszczędzić godziny pracy pozalekcyjnej
nauczyciela, który jest odpowiedzialny za przygotowanie programu tanecznego z
uczniami na imprezę szkolną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz