czwartek, 26 marca 2020

Twórcze podejście do lekcji wychowania fizycznego: Ruch przy muzyce


Ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć dla większości uczniów, nawet chłopców z klas 6-9, choć akurat ta grupa niechętnie się swoim ruchem popisuje publicznie.
Co roku stoimy przed tym samym problemem – jak zachęcić ucznia w wieku 12-15 lat, aby wyćwiczył taniec i zaprezentował go na karnawale szkolnym. Nie wszyscy są utalentowanymi tancerzami…Rodzice, babcie są dumni z występów kulturalnych swojego dziecka w każdym wieku i zależy im na tym, aby szkoła zmotywowała uczniów do takiej formy autoprezentacji.



Aby w tym roku uniknąć stresu i naciskania na chłopców, narzucania im choreografii do wybranej muzyki, zrobiliśmy pewien eksperyment z zastosowaniem metody twórczej zamiast odtwórczej. Na lekcji wychowania fizycznego nauczyciel ogłosił konkurs MISTRZ IMPROWIZACJI RUCHOWEJ DO MUZYKI.

Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda grupa miała w ciągu 30-40 minut samodzielnie wymyślić dowolny układ ruchowy do wybranej przez siebie muzyki, czas trwania choreografii 90 sekund. 



Do dyspozycji grupki otrzymały głośnik z funkcją bluetooth, mogły w ten sposób wykorzystać swoje smartfony i znaleźć na Spotify właściwą melodię do swojego układu. Mogły się też zainspirować teledyskami znalezionymi na youtube.com.
Po upływie czasu przeznaczonego na przygotowanie choreografii obie grupy zaprezentowały swoje układy przed resztą klasy, które były niezwykle pomysłowe. Uczniowie sami potwierdzili, że układ jest wynikiem pracy całego zespołu, każdy z uczniów miał w choreografii swoją rolę.

Konkurs improwizacji ruchowej wygrała grupka chłopców, którzy wymyślili układ do piosenki Ivana Mladka: Jożin z bażin. Uczniom tak spodobał się wymyślony przez nich układ, że z chęcią zgodzili się przygotować także kostiumy i wystąpić z parodią do piosenki Mladka przed publicznością na karnawale szkolnym.  
To był najbardziej oklaskiwany występ w ostatnich paru latach!

Ćwiczenia przy muzyce dają nie tylko możliwość radosnego i spontanicznego „wyżycia się”, ale sprzyjają także współpracy w grupie i budowaniu odpowiedzialności za dokładność przekazu. Twórcza praca ruchowa w grupie uczy również szacunku do możliwości koleżanki, kolegi, rozwija koncentrację, kreatywność i umiejętność planowania czynności…co więcej może zaoszczędzić godziny pracy pozalekcyjnej nauczyciela, który jest odpowiedzialny za przygotowanie programu tanecznego z uczniami na imprezę szkolną.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz